|        
         Árpád
        
         
             
      
       
          
                  
                        
          A fővonali könnyű gyorsvonati szolgálatra 
a MÁV 1934-ben üzembe állította az első "Árpád"-típusú 
gyorssínautóbuszt. A Ganz-gyártmányú jármű 
abban az időben korszerű szerkezetével, esztétikus formájával 
méltán keltett feltűnést és jól megalapozta 
a Ganz motorkocsik világhírnevét. A jármű a tervezésének 
megkezdésétől számított egy éven belül 
elkészült. Az "Árpád" tervezésénél 
fontos szempont volt a légellenállásának és 
tömegének csökkentése. A gyorssínautóbusz 
gépes forgóvázába beépített dízelmotor 
ötfokozatú mechanikus sebességváltó közvetítésével 
hajtja a gépes forgóváz két kerékpárját.
 Az "Árpád"típusú gyorssínautóbuszok 
nemcsak a főváros és a vidéki nagyvárosok között 
teremtettek gyors összeköttetést, hanem mint motoros vontatójárművek
 Európában először vettek részt a nemzetközi 
forgalomban is.  
  A gyorssínautóbuszok a Budapest-Bécs közötti 
278 km távolságot egy közbenső megállással 
2 óra 58 perc alatt tették meg (ennél rövidebb menetidővel
csak 55 év után közlekedett Budapest és Bécs
között vonat). A gyorssínautóbuszokból,  amelyek
mindegyike egy-egy magyar történelmi személyiség 
nevét viselte, 1934-1940 között összesen 7 db (pályaszámuk: 
20-26) készült. A 23 pályaszámú (eredetileg
 Tass) gyorssínautóbuszt felújították
és Árpád néven rendszeresen közlekedik a
MÁV história járműveként. 
        Tengelytáv:      
             
        hajtó-forgóvázon                    
                             
                
3950 mm  
        futó-forgóvázon   
                      
                                    
2500 mm   
        Forgócsaptávolság                        
                       
       15400 mm      
             
        Futókörátmérő
                     
                                         
920 mm            
        A kocsiszekrény hossza            
                                 
22000 mm        
        A kocsiszekrény szélessége                       
                 2985 mm      
             
        Legnagyobb magasság a sín
felső éle felett               
3300 mm       
        A kocsiszekrény belső magassága 
                             
1985 mm       
        A kocsi padlójának magassága 
a sín felső éle felett 1268 mm      
        A párnázott ülések 
száma                         
                     
  64            
        A párnázott csapóülések 
száma                                        
8     
        Az üzemkész kocsi súlya          
                     
                  
31 t          
        A telt kocsi tengelynyomása  
                                    
11 t          
        A motor teljesíténye 1200
ford/percnél              
          220 LE     
             
        A motor legnagyobb teljesítménye 
1450 ford/percnél  275 LE 
        A legnagyobb üzemi sebesség
sík pályán          
           120 km/h            
             
        A legnagyobb sebesség 25 o/oo 
emelkedésen             
    60 km 
       
     
   
         
         
       
   
        
        |