Gyártotta Ganz MÁVAG+Ganz VM
Feszültsége: 25 kV 50Hz V63,001-002 1975-ben V63,003-007 1980-ig V63,008-056 1984-tõl 1990-ig ![]() Teljesítménye: 5000 LE (3600 kW) Maximális sebessége: 120 km/h (001-003-007) (160km/h ,002) 130 km/h 008- V63,1xx sor 160 km/h Szolgálati tömege: 116 tonna Hajtási rendszere: rugalmas kapcsolatú vontatómotoros Kívülrõl elsõ pillantásra a mozdony két vége egyformának tûnik, de ha figyelmesebben megnézzük a mozdony tetején és alján található szerkezeteket, akkor azok már nem teljesen szimmetrikus belsõ felépítésre engednek következtetni. Több dolog szembetûnõ lehet: a mozdony tetején levõ "doboz" - ami a transzformátor szellõzõjének a kivezetése - az egyik vége felé el van tolva. A mozdony alján az egyik oldalon tartályokat (1. ábra), a másik oldalon pedig egy ládát láthatunk, amely az akkumulátorokat rejti. A látható dolgokon kívül természetesen a géptér még több eltérést tartogat. Azért, hogy a mozdony két végét meg lehessen különböztetni, az egyik végét 1-gyel a másikat 2-vel jelölik. Géptérben található berendezések A fõáramkörhöz tartozó berendezések 1. Fõtranszformátor A mozdony 25kV 50Hz-es váltakozóáramot kap a hálózatból. Ahhoz, hogy ebbõl a vontatáshoz, a különbözõ segédüzemi berendezések üzemeltetéséhez és a vonatfûtéshez megfelelõ feszültség álljon rendelkezésre a primer feszültséget le kell transzformálni. A fõtranszformátor adatai: Tekercs
Feszültség (V) Áram (A) Teljesítmény
(kVA)
Primer 25000 194 4840 Szekunder (vontatómotorkör táplálás) 4 x 568 4 x 2130 4 x 1210 Fûtés 1534 580 890 Segédüzem (légsûrítõ, gerjesztés,...) 284 1100 312 ![]() 2. Fõüzemi egyenirányító (T1, T2) ![]() A fõáramú szekrény tartalmazza a vontatómotorok kapcsolását végzõ motor- és fékkontaktorokat, az irányváltót és a selejtezõhengert (ezzel forgóvázanként egy motor, vagy a teljes forgóváz, a hozzá tartozó egyenirányítóval együtt kiiktatható). Itt vannak továbbá a vontatómotorok egyenáramú áramváltói és a sorosan kapcsolt ohmos söntök 4. Vontatómotor és fojtótekercs szellõzõ Simító- fojtótekercsnek és a vontatómotoroknak közös kényszerszellõzésük van. Ezek a szellõzõmotorok adják Gigant repülõgépre emlékeztetõ hangját. A képen jól látható a ventillátor mérete a rajta dolgozó szerelõvel összehasonlítva.. 5. Fojtótekercs A vontatómotorok táplálásához az egyenirányítóból kijutó "egyenáramot" simítani kell. Ezt végzi el a simító- fojtótekercs. Lényegében a szellõzõ ventillátorral egy blokkot alkot. 6. Fékellenállás és szellõzõje Ha a mozdony 15 km/h-nál nagyobb sebességgel halad, akkor lehetõség van a villamos fék használatára. Villamos fékezésekor a villanymotorokat a mozdony külsõ gerjesztésû generátorként használja és a megtermelt elektromos energiát a fékellenálláson emészti fel. Az ellenállás a fékezéskor erõsen melegszik, mert a villamos fék teljesítménye elérheti az 1500kW-ot. Hûtését a 2-es vonatómotor áramával hajtott ventillátor biztosítja. (Összehasonlításképpen említem meg, hogy a háztartásokban használt villanykályhák teljesítménye 6-10kW körül szokott lenni. Szóval ezzel alaposan be lehetne fûteni.) 7. Segédüzemi egyenirányító (T3) A mozdony mûködtetését kiszolgáló berendezéseket összefoglaló néven segédüzemnek nevezik. Ide tartozik a légsûrítõ, szellõzõk, akkumulátortöltõ stb. A Giganton a segédüzemi berendezések egy része stabilizált 220V-ról üzemel pl.: egyenirányító szekrények szellõzõmotorjai és a fõtranszformátor olajkeringetõ szivattyúja. A vonatómotor szellõzõket, a transzformátor szellõzõt, a légsûrítõt és a különbözõ motorok külsõ gerjesztõtekercseinek áramellátását a segédüzemi egyenirányító biztosítja. A tirisztoros vezérlés a feszültségszabályzással lehetõvé teszi a segédüzemi hajtómotorok közel azonos áramerõsséggel való fokozatmentes indítását, valamint alacsony hõmérsékleten a szellõzõmotorok téli üzemét (ilyenkor ezek csökkentett fordulatszámmal járnak). A T3 szekrényben található egyenirányító vezérése hasonló a T1 és T2 fõüzemi egyenirányítóéhoz A védelmi és vezérlõ áramkörökhöz tartozó berendezések A vezetõasztal visszajelzései
1. T4 vezérlõszekrény![]() A T4 szekrény az 1. vezetõállás hátfalán található. Kinézete eltér a 001-036 és a 037 feletti pályaszámú mozdonyokon. A mozdony sebesség, áram, fékerõ, gerjesztés szabályzó és védelmi áramköreinek egy része itt található. A 037 feletti pályaszámú mozdonyokon az egyenirányítók (T1, T2 és T3) vezérlését is ide telepítették. Jellegzetes kinézete miatt a 037 feletti pályaszámú mozdonyokon Hi-Fi toronynak is nevezik. Az egyes berendezések mûködése LED-eken követhetõ nyomon. 2. Biztosító szekrény A biztosítószekrény sem egyforma a sorozaton belül. Ebbe szerelték bele a mozdony berendezéseinek kismegszakítóit és olvadóbiztosítóit, valamint az akkumulátortöltõt és az akkumulátor kapcsolót. 3. Fûtési szekrény Ebben találhatók a vonatfûtés és vezetõfülke-fûtés kontaktorai, a fûtés fontos védelmi berendezése, a fûtési reteszkulcs. A fûtési reteszkulcs kivételével a fûtési áramkör megszakad. Ennek a kulcsnak a segítségével tudja a fûtési kábelt a fûtési lakatos a vonatra rá ill. lecsatlakoztatni. A fûtési szekrénybe építették be a mozdony ételek tárolására szolgáló hûtõszekrényét. A hûtõszekrény mellett van a segédüzemi átkapcsoló, aminek átállításával karbantartáskor a mozdony egyes berendezései kívülrõl táplálhatók. 4. Túlfeszültség védelmi szekrény (RC) Ebben találhatók a mozdony belsõ túlfeszültség védelmi áramkörei. 5. Relészekrény A relészekrény funkciója is változott a sorozaton belül. A központi szabályzós Gigantok (037 feletti pályaszám) vezérlési és védelmi áramköreit a T4 szekrénybe telepítették, ezért azokban a relészekrény szinte üres. Csak az EÉVB és sebességmérõ berendezés elemei, a fogyasztásmérõk, a tolatás/menet átkapcsoló és még egy két relé maradt itt. A többi V63 esetében a fõáramkör vezérlési reléit, a védelmi áramkörök reléit és a védelmek visszaállító kapcsolóit találjuk itt az elõbb felsoroltak mellett. A levegõellátáshoz kapcsolódó berendezések Egy mozdonyon számos berendezés mûködik sûrített levegõvel. A legnyilvánvalóbb ezek közül a mozdony és a vonat fékberendezése, de levegõt igényel az áramszedõ vezérlése, a fõmegszakító vezérlése, a kürtök, a homokoló és a mozdony ablaktörlõje is. Sûrített levegõ hiányában a mozdonyt nem lehet üzembe helyezni. Sûrített levegõt a mozdonyon a légsûrítõ állítja elõ. Innen a levegõ a mozdony alvázára szerelt 4 db 360 literes fõlégtartályba kerûl. Ott van a mozdony levegõkészlete. A fõlégtartályokban a levegõnyomást az automatika 8,8-10 bar között tartja. Innen kapják a sûrített levegõt a különbözõ berendezések. Az önmûködõ fékberendezés (a vonat fékrendszere is ilyen) szerelvényei az L1, míg a kiegészítõ fékberendezés (ez lényegében a mozdonynak a vonattól függetlenül mûködtethetõ fékrendszere) szerelvényei az L2-es levegõállványon találhatók, közvetlenül a vezetõfülke mögött jobb oldalon. Az áramszedõk és a fõmegszakító levegõs alkatrészeit a géptér közepén az L3 levegõs állványon helyezték el. Itt található az akkumulátorról üzemelõ segédlégsûrítõ is, amellyel a mozdony üzembehelyezéséhez szükséges levegõ megtermelhetõ. ![]() Az L1 levegõs állvány hordozza az önmûködõ fékberendezés mûködéséhez szükséges berendezéseket. Az állvány tetején található egy 400 literes készletlégtartály. Lentebb helyezkedik el a fõvezeték nyomásérzékelõ, a kormányszelep, amely a lelke az önmûködõ fékberendezésnek. Ez a fõvezeték - vonaton végighaladó levegõvezeték - nyomásváltozását érzékelve szabályozza a fékhengerekben a nyomást. A fõvezeték nyomásának csökkenésével egyre növekvõ fékhengernyomást hoz létre. (Mûködésének részleteirõl talán majd máskor fogunk írni.) Mellette helyezkedik el a vonatnemváltó, amely a fékberendezés mûködési módját befolyásolja a fékezett vonat fajtája szerint. Alattuk található a nyomásmódosító, ami a vonat típusától és a sebességtõl függõen elõállítja a szükséges fékhengernyomásokat. Ezen az állványon van a centrifugálszabályzóhoz tartozó légtartály és a relészelep is. A centrifugálszabályzó a sebességtõl függõen módosítja a kialakuló maximális fékhengernyomást. A berendezés 80 km/h felett kapcsol át a magasnyomású üzemmódba, amikor a fékhengernyomás 8 bar-t is elérheti (errõl a vezetõasztalon egy lámpa tájékoztatja a mozdonyvezetõt). A visszakapcsolás 65 km/h-nál történik meg, és ilyenkor legfeljebb 3,8 bar lehet a fékhengernyomás. Az L1 levegõállványon van az oldószelep, amelyet a mozdonyvezetõ lábánál jobb oldalon levõ pedállal lehet mûködtetni. Ezzel a mozdony önmûködõ fékberendezését lehet feloldani, vagyis a szerelvényt úgy fékezni, hogy a mozdony közben nem fékez. (Ezt általában használni szokták, ha a szerelvény fékezõereje megfelelõ, hogy a mozdony kerékabroncsainak kopását csökkentsék ill. a kerék blokkolásával bekövetkezõ "laposodást" elkerüljék.) Az L1 állványon vannak a villamos és a levegõs fékberendezés együttmûködéséhez szükséges berendezések is. 2. L2 levegõs állvány Az L2 levegõs állványon vannak a kiegészítõ fékberendezés szerelvényei, amely kizárólag a mozdony fékezésére szolgál. A vezetõasztal jobb oldalán egy külön karral (Zbr 3,7) mûködtethetõ. Itt is van egy 400 literes készletlégtartály, nyomásmódosító, de nincs például kormányszelep, mert a kiegészítõ fékberendezésnél mûködési mechanizmusa lényegesen eltér az önmûködõ fékétõl. Ezen az állványon vannak többek között az éberségi és vonatbefolyásoló (EÉVB) berendezéshez tartozó szelepek és a légsûrítõ mûködtetését vezérlõ fõlégtartály nyomásérzékelõ. 3. L3 levegõs állvány Ezen találhatók alulról felfelé haladva a következõ készülékek: 60 literes légtartály, közvetlen felette a segédlégsûrítõ, áramszedõ szelektálóváltó (ez szabja meg, hogy melyik áramszedõ kerül felengedésre), nyomásmérõk, porfogók, mûködtetõ mágnesszelepek, lecsapoló váltók, légszárító. Az áramszedõ szelektálóváltó lehetõvé teszi egy-egy, vagy mindkettõ áramszedõ felengedését. 4. Légsûrítõ és hajtómotorja A magyar mozdonyokon általánosan alkalmazott 2820 liter/perc szállítóképességû VV 450/150-es légsûrítõ, amelyet egy 19kW (26LE) teljesítményû villanymotor hajt. A hátterében jobb oldalon fent található a légszárító, mely a fõmegszakító és az áramszedõk számára szárítja a sûrített levegõt. Ez a készülék az L3 levegõállvány oldalára van felszerelve. A mozdony tetõszerkezeti elemei A mozdony tetejére felnézve számos vastag vezetéket, nagy porcelán szigetelõket és a két áramszedõt láthatjuk. Ezek és még egy-két fontos tetõre szerelt berendezés felelõs a mozdony áramellátásáért. ![]() Fõmegszakító - Ez a mozdony "fõkapcsolója". Ezzel lehet kikapcsolni a mozdonyt. Kikapcsoláskor jellegzetes csattanó hangot ad. Primer átvezetõ áramváltó - Ezen keresztül jut be a 25kV-os felsõvezeték feszültség a fõtranszformátorhoz. Primer túlfeszültség levezetõ - Ez lényegében a mozdony "villámhárítója", vagyis ha a felsõvezeték feszültség erõsen megnövekszik, akkor ezen a készüléken keresztül folyik majd az áram, nem pedig a fõáramkörön. Primer feszültségváltó - A mozdony védelmi és szabályzó áramkörei számára biztosít táplálást és vezérlõjeleket. Fõtranszformátor szellõzõ kivezetése Fékellenállás szellõzõ kivezetése Tetõkijárati ajtó - Ezen lehet a géptérbõl kijutni a mozdony tetejére. Természetesen csak megfelelõ biztonsági elõírások betartása mellett. Földelõkapcsoló - A fõmegszakító mindkét kapcsát a mozdonyszekrénnyel és ezen keresztül a sínszálakkal kapcsolja össze. Tegyünk egy kis sétát a mozdony tetején. Nézzük meg ezeket a berendezéseket: Ha megemeljük a félpantográf áramszedõt, akkor meglepve tapasztalhatjuk, hogy a nagy mérete ellenére könnyûnek tûnik és könnyen is mozog. (Könyvekbõl megtudhatjuk, hogy az átlagos sarunyomóerõ: 70 N azaz 7 kg.) Erre nagy szükség van menet közben! Csak érzékeltetni szeretném, hogy az áramszedõre micsoda feladat hárul. A V63 mozdonyok egy része akár 140 km/h sebességgel haladhat. Ennél a sebességnél is a réz vezeték és az áramszedõ speciális szén érintkezõje között biztos kontaktusnak kell megmaradnia, mert a szikrázás mind a felsõvezetéket, mind pedig az áramszedõt károsítja. Érdemes elgondolkodni továbbá azon, hogy a felsõvezeték és az áramszedõ csak pár négyzetcentiméteren érintkezik és ezen a felületen kell 100-150A (vagy néha akár 250A) áramerõsségnek folynia 25kV mellett. A felsõvezeték nem a háztartásokban megszokott vezeték formáját ölti. Annál lényegesen vastagabb, a vonali felsõvezeték 12 mm2 keresztmetszetû réz "rúd". Nem pontosan kör keresztmetszetû, mert a felfüggesztés és rögzítés végett egy bemélyedés fut rajta végig. Azért, hogy az áramszedõ egyenletesen terhelõdjün és kopjon, a felsõvezetéket úgy építik meg, hogy meghatározott mértékben "kígyózzon", vagyis a pálya középvonalátol jobbra-balra kitérjen. Ezzel érik el, hogy az áramszedõ érintkezési felülete egyenletesen használódjon el. A mozdony forgóvázairól ![]() |