Gõzmozdonyok
236 sorozat  (IIa osztály) 1B-n2
Magyar Északi vasúttól átvett 
6 db személyvonati mozdonyt 
1866-70 között a bécsújhelyi 
Sigl gyár építette
Hajtókerék átmérõ:      1598 mm
Összes fûtõfelület        109,28 m2
Gõznyomás:                        6,5 bar
Mozdony szolgálati tömege:   34,1 t
Szén/Vízkészlet:          7 t /8,4 m3
Max. sebesség:             60 km/h
238 sorozat (II osztály) 1B-n2
A mozdonyok a MÁV megrendelésére a bécsújhelyi Sigl gyárban készültek 
1869-tõl. A MÁV államosítása után 
a MÁV állagában 64 db volt
Hajtókerékátmérõ:        1510 mm
Összes fûtõfelület          129 m2
Gõznyomás                        8,5 bar
Mozd. szolgálati tömege:  38,6 t
Víz/Szén készlet:     12,5m3 /8 t
Legnagyobb sebesség:   55 km/h
259 sorozat (I osztály) 2'B-n2
A MÁV 1873-ban bízta meg a StEG bécsi gépgyárat, hogy építsen olyan 2'B elrendezésû gyorsvonati mozdonyt, mely síkpályán 70-75 km/h sebességgel továbbítja a gyorsvonatokat
Hajtókerék átmérõje:    1922 mm
Összes fûtõfelület             96,7 m2
Gõznyomás                          10 bar
Mozdony szolg. tömege:      38,2 t
Víz /Szén készlet       12,5 m3 /7 t
Legnagyobb sebesség:     75 km/h
220 sorozat, (Ia osztály) 2'B-n2

Hajtókerék átmérõje:     1826 mm
Összes fûtõfelület:         135,6 m2
Kazán gõznyomása:           12 bar
Legnagyobb sebessége:   90 km/h

222 sorozat (Ie osztály) 2'B-n4v
A MÁV által bevezetett díjszabás lehetõvé tette, hogy 1880-as években egyre többen utazhassanak gyorsvonattal. A nagyobb terhelésbõl adódó igények kielégítésére tervezte a mozdonyt Kordina Zsigmond MÁV gépgyár neves konstruktõre. Négyhengerû, kompaud gépezetének jellegzetessége volt a Woolf-tandem rendszerû hengerelrendezés, melynek lényege: a mozdonykeret mindkét oldalán elhelyezett nagy és kisnyomású hengerek dugattyúit közös dugattyúrúdra szerelték. a MÁV gépgyárban 1896-ban elkészült 222-es sorozat volt a gépgyár által készített 1000. mozdony
Hajtókerék átmérõje:     2000 mm
Összes fûtõfelület           122,9 m2
Gõznyomás                         13 bar
Mozdony szolg. tömege:     54,7 t
Víz /Szénkészlet        17 m3 /8,3 t
Max. sebesség:            90 km/h
224 sorozat (Déli vasút 106 sorozat, 2'B-n2v) 
4 db-ot a Bécsi StEG gépgyár, további 5 db-ot 1902-03 között a MÁV gépgyár készített. 1898-ban állították forgalomba a Déli Vasútnál az eredetileg 106 -os sorozatú mozdonyt. A mozdonyt nagyobb teljesítmény jellemezte az eddig elkészült mozdonyokhoz képest, melyet a nagyobb kazán,  nagyobb kazánnyomás, és a kompaund gépezet tett lehetõvé. A mozdony síkpályán 90 km/h-ás sebességgel 180 tonna elegyet tudott továbbítani.
Hajtókerék átmérõje:  2140 mm
Összes fûtõfelület:       153 m2
Gõznyomás:            13 bar
Mozdony szolg. tömege:       55,6 tonna
Víz /Szénkészlet:  16,7 m3 / 7,5 tonna
Maximális sebessége:        90 km/h
225 sorozat (DV 17c sorozat 2B-n2v)
1904-1906-ig gyártotta  MÁV Gépgyár. MÁV gyorsvonati mozdonya 
Hajtókerék átmérõ:   2140 mm
Gõznyomás:                13 bar
Szolgálati tömeg:        54,4 tonna
Maximális sebesség:            90 km/h
226 sorozat (DV 17c sorozat 2B-n2)
1894-1901-ig gyártotta WLF,  Floridsdorf,  MÁV Gépgyár. MÁV gyorsvonati mozdonya a századfordulón.
Hajtókerék átmérõ:        1740 mm
Gõznyomás:               12,5 bar
Szolgálati tömeg:     47,7 tonna
Maximális sebesség:                90 km/h
201 sorozat (Il osztály 2'B1-n2v)
A korábbinál nagyobb teljesítményû és sebességû mozdonyokra megnõtt igény. A MÁV gépgyár 1900-ban mutatta be, majd ugyanabban az évben bemutatták a párizsi világkiállításon is. A mozdony hatalmas méreteivel és 2700 mm magas fekvõ kazán-középvonalávaláltalános feltûnést keltett, és elnyerte a kiállítás nagydíját. Ez a sorozatú mozdony közlekedett elõször 100 km/h-ás sebességgel a MÁV vonalain. A mozdony síkpályán 185 tonna tömegû vonatot tudott 90 km/h-ás sebességgel továbbítani. a mozdonyból még egy készült 1901-ben ,de az ikergépezettel.
Hajtókerék átmérõje:    2100 mm
Összes fûtõfelület:              189 m2
Gõznyomás:                    13 bar
Mozdony szolgálati tömege: 63,8 tonna
Víz /Szénkészlet:   17,7 m3 / 8 tonna
Maximális sebessége:              100 km/h
202 sorozat ( 2B1-n2)
Im osztályú, késõbb 202 sorozatú mozdonyt 1900-ben gyártotta a MÁV Gépgyár, túlhevítõsre építve. 
A MÁV elsõ 100 km/h sebességû gyorsvonati mozdonya.
Hajtókerék átmérõ:         2100 mm
Gõznyomás:                    13 bar
Szolgálati tömeg:           63,8 tonna
Maximális sebesség:       100 km/h
203 sorozat (In osztály 2'B1'-n4v)
A 201-es sorozatú mozdonyok bebizonyították, hogy hosszútávon nem lehet velük kielégíteni a várható vontatási igényeket. Ezért a MÁV Gépgyár 1906-ban elkészítette a 203-as sorozatú gõzmozdony elsõ példányát, melybõl 1908-ig összesen 24 db-ot építettek. A négyhengerû, kompaund gépezetû mozdonyok építésük idején a kontinens legnagyobb teljesítményû 2'B1' tengely- elrendezésû mozdonyai voltak. A mozdony a mûtanrendõri próbán elért 142 km/h-ás sebességnél is igen nyugodt futású volt. A mozdony 215 km-es Budapest-Pozsony útvonalat 406 tonna tömegû próba-gyorsvonattal 2 óra 22 perc alatt tette meg.
Hajtókerék átmérõ:       2100 mm
Összes fûtõfelület:         262,3 m2
Gõznyomása:                       16 bar
Szolgálati tömege:    74,4 tonna
Víz / Szénkészlet:    22m3 /8 tonna
Maximális sebessége:           100 km/h
206 sorozat ('1C2' )
1903-ban készült,  túlhevített gõzzelmûködõ négyhengeres kompaund rendszerû mozdony, Gölsdorf  legszebb gyorsvonati mozdonya, a Déli Vasút államosítása után a MÁV 225 sorozatúra számozta át
Hajtókerék átmérõ:   2140 mm
Gõznyomás:                13 bar
Szolgálati tömeg:        54,4 tonna
Maximális sebesség:            90 km/h
242 sorozat (2'B2'-h2t)

Hajtókerék átmérõ:           2000 mm
Összes fûtõfelület:        155,4 m2
Gõznyomás:                    18 bar
Szolgálati tömeg:             85,4 tonna
Víz /Szénkészlet:        10 m3 / 4 tonna
Maximális sebesség:     120 km/h

250 sorozat (B3-n2Et)
A mozdonyokat1865-1873 között StEG bécsi gépgyára építette. 1891-ben, 37 db mozdony került a  a MÁV állagába. Személyvonatokat továbbított. A kissugarú kanyarulatú, nagy emelkedõjû hegyi pályára készült. A kazán hátsó része a tûzszekrény, egy kéttengelyes szerkocsi forgóvázra támaszkodott. A szerkocsi forgóvázkeretet, és a mozdonykeretet egymással egy csapszeg kötötte össze, így lehetséges volt mindkét keret sugárirányú beállása.
Hajtókerék átmérõ:         1598 mm
Összes fûtõfelület:        121,9 m2
Gõznyomás:                      9 bar
Szolgálati tömeg:             53,9 tonna
Víz /Szénkészlet:  7,9 m3 /3,9054 tonna
Maximális sebesség:      75 km/h
275 sorozat ( 22 sorozat 1'B1'-h2t )

Hajtókerék átmérõ:             1220 mm
Összes fûtõfelület:                65,9 m2
Gõznyomás:                                14 bar
Szolgálati tömeg:                 36,4 tonna
Víz /Szénkészlet:          4 m3 / 1,3 tonna
Maximális sebesség:           70 km/h

301 sorozat ( 2'C1'-h4)
A MÁV fõvonalain a növekvõ utazási igények kielégítésére szükségessé vált, hogy 10-11 négytengelyes kocsiból álló 90-100 km/h sebességgel közlekedjenek a gyorsvonatok.a MÁV az elõbbi vontatási feladatokra randelte meg a MÁV gépgyártól 1910-ben  a 301-es sorozatú mozdonyokat. Ez a mozdony építésekor Európa legnagyobb teljesítményû, legszebb gyorsvonati mozdonya volt. A mozdony négyhengeres kivitelben készült. A négy henger közül kettõt a kereten belül helyeztek el.A külsõ hengerek a középsõ, a belsõ hengerek az elsõ kerékpárt hajtották. A négyhengeres kivitel és a kedvezõ futómû elrendezés miatt a mozdony rendkívül nyugodt futású volt. A mozdony megrendelésekor a kompaund és iker gépezeti rendszer közötti verseny még nem dõlt el, ezért a MÁV két kompaund gépezetût is rendelt. Az összehasonlító kisérletek alapján a további mozdonyokat iker gépezettel szállították. A mozdonyok síkpályán 100 km/h sebességgel 340 tonna (8 db négytengelyes gyorsvonati kocsi) tömegû vonatot továbbított. Próbameneten a mozdony 140 km/h sebességet ért el. 1911-14 között 22 db 301 sorozatú mozdonyt építettek.
Hajtókerék átmérõ:            1826 mm
Összes fûtõfelület:                 245 m2
Gõznyomás                                16 bar
Szolgálati tömeg:                   84,7 tonna
Víz / Szénkészlet:          23 m3 / 8 tonna
Maximális sebesség:            100 km/h


302 sorozat ( Déli vasút 109 sorozat, 2'C-h2)

Hajtókerék átmérõ:          1750 mm
Összes fûtõfelület:                 185 m2
Gõznyomás:                             13 bar
Szolgálati tömeg:             66,9 tonna
Víz / Szénkészlet:        17 m3 / 6,1 tonna
Maximális sebesség:       100 km/h

303 sorozat (2C2-h2)
1940-ben a nehéz gyorsvonatok továbbítására a MÁV a MÁVAG-tól 2 db 303 sorozatú mozdonyt rendelt. A mozdonynak az elõírások szerint síkpályán 120 km/h sebességgel 430 t, 110 km/h sebességgel 530 t tömeg? vonatot kellett továbbítani. A nyugodt futás érdekében a mozdony futómûve 2'C2' elrendezésû lett. Ezzel a futómûvel a mozdony futási tulajdonsága még 150 km/h sebességnél is kedvezõ volt. A mozdonyt eredetileg háromhengeres gépezettel és áramvonalas burkolattal tervezték. Az egyszerûbb szerkezeti felépítésre való törekvés miatt a mozdony kéthengeres változatban, áramvonalas burkolat nélkül épült. A mozdonyt a fûtõ munkájának megkönnyítésére felszerelték gépi ("stoker") tüzelõberendezéssel. A II. világháború eseményei miatt az elsõ mozdony csak 1951-ben készült el. A mozdonyból mindössze 2 db-ot építettek annak ellenére, hogy az a MÁV legkorszerûbb gyorsvonat! mozdonya volt. A hazai vontatás dízelesítése és villamosítása miatt ugyanis a MÁV eltekintett további 303 sorozatú mozdonyok beszerzésétõl. A mozdonyok egy évtizeden keresztül továbbítottak rendszeresen nehéz gyorsvonatokat.
Hajtókerék átmérõ:          2000 mm
Gõznyomás:                           18 bar
Szolgálati tömeg:                116,5 tonna
Maximális sebesség:           120 km/h

315 sorozat ( 1C1-h2)
Gyártotta  helyi személyvonatos mozdonyként MÁV Gépgyár 1917-18-ban
Hajtókerék átmérõ:         1606 mm
Gõznyomás:                   13 bar
Szolgálati tömeg:                73,5 tonna
Maximális sebesség:             90 km/h
318-(319) sorozat ( C-h2t)
Tolató mozdony, Gyártotta 1954-ben Lb KM, Potsdam-Babelsberg
Hajtókerék átmérõje: 1300 (1100) mm
Gõznyomása:                    16 (14) bar
Szolgálati tömeg:         70, (47,1) tonna
Maximális sebesség:     20 (40) km/h
321 sorozat (Ik. oszt. 2C-n2v)
MÁV hegyi pálya gyorsvonati mozdonya, gyártotta 1897-1899 ig MÁV Gépgyár.
Hajtókerék átmérõje:  1606 mm
Gõznyomás:                        13 bar
Szolgálati tömeg:          57,7 tonna
Maximális sebesség:     75 km/h
322 sorozat (IIIs oszt. 1'C1'-n4v)
Az 1900-as évek közepén a MÁV-nak szüksége volt olyan mozdonyra, mely 8-10°% -es emelkedõjû pályaszakaszon közlekedõ, gyakran megálló gyorsvonatok forgalmát bonyolítja le.  A MÁV 1907-ben rendelte meg a MÁV Gépgyártól a nagyteljesítményû személyvonati mozdonyát. 1908-1909 között 40 db készült. A mozdony érdekessége, hogy mint a külsõ, mint a belsõ hengerek ferde elhelyezésû.Az elöli és hátsó Adams-Webb féle futókerékpárok és a négyhengeres, kiegyensúlyozott gépezet miatt rendkívül nyugodt futású volt.. A mozdony síkpályán 520 tonna tömegû vonatot 75 km/h sebességgel vontatott.
Hajtókerék átmérõje:          1606 mm
Összes fûtõfelület:                 256,8 m2
Gõznyomás:                            16 bar
Szolgálati tömeg:             71,2 tonna
Víz /Szénkészlet:             26 m3 / 8 tonna
Legnagyobb sebesség:            90 km/h
323 sorozat (IIIt oszt. 1'C1'-n2v)
1908-ban a MÁV  vonalain hiány volt a 140 kN tengelyterhelésre engedélyezett nagytömegû gyors és személyvonatok továbbítására alkalmas mozdonyok. Egy új mozdonytípus tervezéséhez legalább másfél év kellett volna, és mivel  a budapesti MÁV Gépgyárnak annyi megrendelése volt, hogy újabbat nem tudott volna kielégíteni, ezért a neves osztrák mozdonyszerkesztõ Gölsdorf tanácsára az osztrák mozdonygyárakhoz fordult az új mozdonytípus beszerzése ügyében. A MÁV igényeit is kielégítõ osztrák 329 sorozatú mozdonyát kezdték el gyártani a MÁV részére 323-as sorozatszám alatt. A mozdonyból  1908-10 között 65 db készült a bécsi, bécsújhelyi, floridsdorfi, és prágai mozdonygyárak. Szinte ugyanilyen kivitellel a Déli Vasút részére 1911-12.ben 6 db készült a 323-as sorozatú mozdonyból.
Hajtókerék átmérõ:     1614 mm
Összes fûtõfelület:         121,8 m2
Gõznyomás:                        15 bar
Szolgálati tömeg:              60,1 tonna
Víz / Szénkészlet:  14,2 m3 / 6,1 tonna
Maximális sebesség:            80 km/h

 
324 sorozat (IIIu oszt. 1'C1'-h2)

Hajtókerék átmérõje:           1440 mm
Összes fûtõfelület.                  213 m2
Gõznyomás:                              12 bar
Szolgálati tömeg:               60 tonna
Víz /Szénkészlet:     12,5 m3 / 7 tonna
Maximális sebesség:      75 km/h


 
325 sorozat (C -n2v) IIIq oszt
Az 1890-es évek elején a MÁV-nak szüksége volt egy több vontatási feladatra is felhasználható un. univerzális mozdonyra. Az elõbbieknek megfelelõen a Illq osztályú, késõbb 325 sorozatú mozdonyt személy- és tehervonatok, sík- és hegyipályákon való továbbítására, sõt kivételes esetekben gyorsvonati szolgálatra is tervezték. Az elsõ Illq sorozatú mozdonyt 1893-ban készítette a MÁV Gépgyár. A mozdonyt a gyár hírneves mozdonyszerkesztõje Kordina Zsigmond tervezte. A pálya teherbíróképessége csak 140 kN legnagyobb tengelyterhelést engedett meg, így a háromtengelyû mozdony tömege 42 t lehetett. A tehervo-
nati szolgálatban lényeges volt a teljes mozdonytömeg kihasználása a tapadás céljára, ezért a mozdony futókerékpár nélkül készült. A 325 sorozatú mozdonyok elsõsorban a rövid tengelytávolságuk és kompaund gépezetük miatt 50-60 km/h sebességnél nyugtalan járásúak voltak, de a kisebb sebességû személy- és gyorsvonatok továbbítására jól beváltak. A mozdonyok síkpályán 60 km/h sebességgel 410 t tömegû, 30 km/h sebességgel 975 t tömegû vonatot továbbítottak. A mozdonyok az elsõ világháború végéig rendszeresen továbbítottak gyorstehervonatokat. A mozdonyokból 1893-1907 között 247 db készült.
Hajtókerékátmérõ      1440 mm 
Szélsö tengelytávolság  3500 mm 
Rostélyfelület összes fûtõfelület 122,4 m2 Gõznyomás                              13 bar 
Mozdony szolgálati tömeg       42,5  t 
Tapadási tömeg                        42,5  t 
Szerkocsi szolgálati tömeg           34 t Szénkészlet                                    8 t Vízkészlet                                    12,5  m3 
Ütközõk közötti hossz              15440 mm 
Legnagyobb sebesség                   60 km/h

326 sorozat (IIIe osztály) C-n2

Hajtókerékátmérö                1221 mm
Szélsõ tengelytávolság         3160 mm
Hengerátmérõ                          460 mm
Dugattyú lökethossz               632 mm
Rostélyfelület                          1,65 m2
Összes fûtõfelület               125,38 m2
Gõznyomás                                   10 bar
Mozdony szolgálati tömeg       39,6 t
Tapadási tömeg                         39,6 t
Szerkocsi szolgálati tömeg       34 t
Szénkészlet                                    8 t
Vízkészlet                                  12,5 m3
Ütközõk közötti hossz          15160 mm
Legnagyobb sebesség                   45 km/h

327 sorozat (2'C-h2)

Hajtókerék átmérõ:                        1826 mm
Szolgálati tömeg:                          62,9 tonna
Összes fûtõfelület.                            186,8 m2
Gõznyomás:                                          12 bar
Víz / Szénkészlet                         20 m3 / 9 t
Maximális sebesség:                     100 km/h

328 sorozat (2'C-h2)
Az elsõ világháború utáni idõszakban a MÁV-nak - különösen a személy- és gyorsvonatok továbbításához - nem volt elég fõvonali mozdonya a 140 kN tengelytehelésû vonalakra. Ezen hiányosság megszüntetésére a MÁV részben a német Henschel mozdonygyártól, részben a MÁV Gépgyártól beszerzett 139 db 328 sorozatú gõzmozdonyt. A mozdony gépezete eltérõen a 327 sorozatú mozdonyétól nem az elsõ, hanem a második kapcsolt kerékpárt hajtja, ami kedvezõbb megoldás a keretszerkezet igénybevétele szempontjából. Az 1920-1922 között gyártott mozdonyok a rézhiány miatt Brotán-rendszerû kazánnal készültek. A mozdonyszemélyzet részére hátrányos volt a szûk és rövid vezetõállás. A mozdony jól bevált a könnyû gyorsvonatok és a közepes terhelésû személyvonatok továbbítására. A vontató képességére jellemzõ, hogy a síkpályán 90 km/h sebességgel 320 t tömegû vonatot továbbított.
Hajtókerék átmérõ:                         1826 mm
Szolgálati tömeg:                               69 tonna
Összes fûtõfelület.                            164,7 m2
Gõznyomás:                                      12 bar
Víz / Szénkészlet                         20 m3 / 9 t
Maximális sebesség:                     100 km/h
329 sorozat
A MÁV idegen eredetû gyorsvonati mozdonya 203 soroztatú mozdonytól származó Vanderbilt szerkocsival. Gyártotta Mf. d. StEG, Wien 1908.
Tengelyelrendezés                           2C-h2
Vonóerõ                                           62,47 kN
Max. sebesség                                  90 km/h
Kerékátmérõ                                1820 t
Mozdony tömege                           60,2 t
Gõznyomás                                     12 bár
333 sorozat (DV 32c sor, C-n2)
A MÁV tehervonati mozdonya, gyártotta Mf. d. StEG, Wien, WLF, Floridsdorf, MÁV Gépgyár 1893-1900.
Hajtókerék átmérõje:          1265 mm
Gõznyomás:                              11 bar
Szolgálati tömeg:                  42 tonna
Maximális sebesség:             45 km/h
342 sorozat

Hajtókerék átmérõ:                  1606 mm
Összes fûtõfelület:                             157,4 m2
Gõznyomás:                                       13 bar
Szolgálati tömeg:                             71 tonna
Víz / Szénkészlet:                 7,5 m3 /4,4 tonna
Maximális sebesség:                        90 km/h
 

368 sorozat
Tengelyelrendezés:            C2'-n2Et
Hajtókerék átmérõje:    1275 mm
Rostélyfelület:                   1,4 m2
Összes fûtõfelület:           136 m2
Gõznyomása:                       8 bár
Szolgálati tömege:               53,7 t
Szénkészlet:                              4 t
Vízkészlet:                           6,9 m3
Max. sebesség:                    40 km/h
1891-ben az Osztrák-Magyar Államvasúttársaság magyar vonalainak államosításával a MÁV állagába került 10 db C2 tengelyelrendezésû Engerth-rendszerû tehervonati mozdony. A TIII osztályú, késõbb 368 sorozatú mozdonyok 1856-ban készültek a müncheni Maffei gyárban. A mozdony Crampton-kazánja eredetileg gõzdóm nélkül ké-szült és arra csak késóõbb szereltek fel egy nagyméretû gõzdómot. A gõzkazánt elöl a mozdonykerethez rögzítették és hátul csúszólapokkal támaszkodott a szerkocsi forgóvázkeret hossztartóira. A kazánt eredetileg dugattyús szivattyúval, õ gõzsugárszivattyúval (lövettyûvel) táplálták. A gyár a mozdonyokat még védõsátor nélkül szállította le, csak kézifékük volt és azzal a szerkocsi forgóváz kerékpárjait fékezték. Hosszabb lejtõkön a mozdonyt ellengõzzel is fékezhették. A mozdony síkpályán 24 km/h sebességgel továbbított 450 t tömegû vonatot.
370 sorozat

Tengelyelrendezés:             C-n2v
Hajtókerék átmérõje:   1148 mm
Rostélyfelület:                 1,141 m2
Összes fûtõfelület:         91,92 m2
Gõznyomása:                         12 bár
Szolgálati tömege:                30,6 t
Szénkészlet:                                4 t
Vízkészlet:                               7 m3
Max. sebesség:                   50 km/h

375 sorozat
Tengelyelrendezés:      1'C1-h2t
Hajtókerék átmérõje:  1180 mm
Rostélyfelület:                  1,85 m2
Összes fûtõfelület:       105,38 m2
Gõznyomása:                        12 bár
Szolgálati tömege:               53,8 t
Szénkészlet:                           3,2 t
Vízkészlet:                          5,6 m3
Max. sebesség:                60 km/h
376 sorozat
Tengelyelrendezés:       1'C1-h2t
Hajtókerék átmérõje:   1040 mm
Rostélyfelület:                     1,6 m2
Összes fûtõfelület:           82,2 m2
Gõznyomása:                       12 bár
Szolgálati tömege:                45,9 t
Szénkészlet:                             1,6 t
Vízkészlet:                               5 m3
Max. sebesség:                   50 km/h
377 sorozat

Tengelyelrendezése: C-n2t
Maximális sebessége:  45 km/h
Hossza:   8105 mm
Kazán nyomása 10 bár

A mozdony 1986-ban jármûparádén Komáromban kiállítva.

382 sorozat
Az OMÁV IVc" kat. 474-482, és 486-493 psz.  csoportú mellékvonali mozdonya, majd MÁV XIId oszt. 5581-5597, utóbb 6581-6597 psz. csoport, végül 382 sorozatú mozdonya.
Gyártotta Mf. d. StEG, Wien, 1883-1891
Tengelyelrendezés                       C-n2t
Vonóerõ                                       44,145 kN
Max. sebesség:                            60 km/h
Mozdony tömege                          28,15 t
Kerékátmérõ                              1130 mm
Gõznyomás                                  10,0 bár
384 sorozat
A MÁV XIII. oszt. 5651-5662 psz. csoportú, végül 384 sor. mellékvonali mozdonya, melyet a XIII osztálybólépítettek át. Gyártotta Krauss, München, 1884. Átépítette MÁV Északi Fûtõház 1892.
Tengelyelrendezés:    1B-n2t-rõl  C-n2vt-re átépítve
Vonóerõ                                45,812 kN
Max. sebesség                              40 km/h
Hajtókerék átmérõ                960 mm
Mozdony tömege                    29,17 t
Gõznyomása                           12 bár
401 sorozat
Tengelyelrendezés:            1'B+B-n4v-h2
Hajtókerék átmérõje:    1440 mm
Rostélyfelület:                   3,55 m2
Összes fûtõfelület:           235,75 m2
Gõznyomása:                       16 bár
Szolgálati tömege:               73,3 t
Szénkészlet:                              6,5 t
Vízkészlet:                           14,5 m3
Max. sebesség:                    60 km/h
Az 1900-as évek elején a budapest-fiumei vonalon a sze-mélyforgalom jelentõsen fellendült. Az addigi személy-szállító vonatokat több kocsival ki kellett egészíteni, így tömegük 130 tonnáról 200 tonnára növekedett. A nagy emelkedésû szakaszokon ezeket a vonatokat két mozdony továbbította, ami megnövelte a vontatási költségeket. A MÁV több négy kapcsoltkerékpárú, nagyteljesítményû, hegyipályára alkalmas mozdony tervét dolgozta ki. A 422 sorozatú, Mallet-rendszerû mozdonyokkal szerzett kedvezõ tapasztalatok alapján a MÁV ismét ezen rendszer mel-lett döntött és a MÁV Gépgyárnál 1904-ben 2 db IB'+B tengelyelrendezésû hegyipálya gyorsvonati mozdonyt rendelt. A IVe osztályú, késõbb 401 sorozatú mozdonyoknak az elõírások szerint 25%o-es emelkedésû pályán 275 m sugarú ívben, 230 t tömegû vonatot kellett 30 km/h sebes-séggel vontatni. A mozdony tervezése szempontjából ked-vezõ volt, hogy a legnagyobb emelkedõjû vonalszakaszon is megerõsítették a felépítményt, így a tervezo"k 140 kN helyett 160 kN tengelyterhelést vehettek figyelembe. Ez lehetõséget adott nagyobb teljesítményû kazán tervezésé-re. A mozdony gépezeti elrendezése megegyezett a 422 sorozatú mozdonyéval. A 401 sorozatú mozdonyok az üzemben jól beváltak, amit az is bizonyít, hogy azokból 1905-1908 között 15 db készült.
403 sorozat
Tengelyelrendezés:            1'D-h2
Hajtókerék átmérõje:    1300 mm
Rostélyfelület:                   3,87 m2
Összes fûtõfelület:           183 m2
Gõznyomása:                       13 bár
Szolgálati tömege:                  70 t
Szénkészlet:                            5,6 t
Vízkészlet:                           16 m3
Max. sebesség:                    60 km/h
Az elsõ világháború után a Déli Vasút osztrák és magyar vonalrészei különváltak és a magyarországi vonalak Du-na-Száva-Adria Vasúttársaság (DSA) néven kerültek igaz-gatás alá. A DSA gyorstehervonatok továbbítására sze-rezte be a 140 sorozatú mozdonyokat, amelyek 1932-ben a vasút államosításakor 403 sorozatjelzéssel kerültek a MÁV állagába. A mozdonyt az osztrák vasutak 270 soro-zatú mozdonyának tervei alapján építette a MÁVAG. A kazán tervezésénél a közepes fûtõértékû hazai szeneket vették figyelembe. Az eredetileg gyorstehervonatok to-vábbítására készült mozdonyt személyvonatok továbbítá-sára is felhasználták. A mozdonyok építésük idején légkür-fékkel voltak felszerelve. A mozdony síkpályán 60 km/h sebességgel 840 t, 30 km/h sebességgel 1610 t, 7-8%o-es emelkedõn 22 km/h sebességgel 870 t tömegû vonatot továbbított. A mozdonyból 1928-1930 között 8 db készült.
411 sorozat  (Trumann)
Tengelyelrendezés:         1'D-2h
Hajtókerék átmérõje:    1450 mm
Rostélyfelület:                     3,78 m2
Összes fûtõfelület:           163 m2
Gõznyomása:                       16 bár
Szolgálati tömege:               73,5 t
Szénkészlet:                           10 t
Vízkészlet:                           24 m3
Max. sebesség:                    75 km/h
424 sorozat (Bivaly)
Tengelyelrendezés:            2'D-h2
Hajtókerék átmérõje:    1606 mm
Rostélyfelület:                   4,46 m2
Összes fûtõfelület:           217 m2
Gõznyomása:                       14 bár
Szolgálati tömege:               81,5 t
Szénkészlet:                              9 t
Vízkészlet:                           21 m3
Max. sebesség:                    90 km/h
422 sorozat
Tengelyelrendezés:          B'+B-n4v
Hajtókerék átmérõje:     1220 mm
Rostélyfelület:                      2,6 m2
Összes fûtõfelület:           166,9 m2
Gõznyomása:                         13 bár
Szolgálati tömege:                56,9 t
Szénkészlet:                                8 t
Vízkészlet:                          12,5 m3
Max. sebesség:                     50 km/h
A MÁV nagyemelkedésû hegyi pályaszakaszaira is jellemzõek voltak a kissugarú pályaívek, amelyekbe való beállás a hagyományos, merevkeretû futómûves mozdonyoknál számos problémát okozott. Ezen problémák lényegesen csökkenthetõk voltak az ún. Manet-rendszerû csuklós mozdonyokkal. A MÁV a hegyipályákon közlekedõ tehervonatok továbbítására rendelte meg a MÁV gépgyárban a korábbi jó bevált szerkezeteket is felhasználó IVd osztályú, késõb 422 sorozatú mozdonyokat, amelyek közül az elsõ 1898-ban készült el. A mozdony két keretben elhelyezett gépezete négyhengeres, kompaund rendszerû volt. A két nagynyomású (kis átmérõjû) hengert a hátsó, a két kisnyomású (nagy átmérõjû) hengert az elöli forgóváz-szerû keretben helyezték el. A IVd osztályú mozdonyokat kezdetben személyszállító vonatok továbbítására nem lehetett felhasználni, mivel folytatólagos fékberéndezésük nem volt. Késõbb, amikor a mozdonyokat folytatólagos légfékberendezéssel felszerelték, kivételesen 50 km/h sebességig személy-, sõt gyorsvonatokat is továbbítottak. A mozdonyok 25%o-es emelkedõkön 30 km/h sebességgel 171 t tömegû vonatot vontattak. 1898-1902 között 30 db 422 sorozatú mozdony készült.
442 sorozat
Tengelyelrendezés:           1'D1'-h2t
Hajtókerék átmérõje:    1606 mm
Rostélyfelület:                   2,77 m2
Összes fûtõfelület:           166,25 m2
Gõznyomása:                       12 bár
Szolgálati tömege:               86 t
Szénkészlet:                            5 t
Vízkészlet:                           8 m3
Max. sebesség:                   85 km/h
A Budapest-Gödöllõ között közlekedõ elõvárosi személy-vonatok tömege az 1910-es évek második felében 420-470 t-ra növekedett. Ezeknek a vonatoknak a továbbítására -különösen a 7-8%o-es emelkedésû vonalszakaszon - a 342 sorozatú mozdonyok már nem voltak alkalmasak. Az elõbbi vontatási feladatra 1917-ben megkezdõdött a 442 sorozatú mozdonyok beszerzése a MÁV Gépgyárból. A mozdonyok Brotán-rendszerû kazánnal épültek. Az elsõ és hátsó futókerékpárok kis sugarú pályaívekbe való beállását lehetõvé tették az Adams-Webb-féle kerékpárok. A mozdony vontatóképességére jellemzõ, hogy 60 km/h sebességgel síkpályán 600 t és 7%o-es emelkedõn 530 t tömegû vonatot továbbított. A 442 sorozatú mozdonyból 1917-1922 között összesen 30 db készült
420 sorozat
Tengelyelrendezés:               D-n2
Hajtókerék átmérõje:    1085 mm
Rostélyfelület:                         2 m2
Összes fûtõfelület:         176,4 m2
Gõznyomása:                       10 bár
Szolgálati tömege:               47,1 t
Szénkészlet:                              7 t
Vízkészlet:                        12,5 m3
Max. sebesség:                    30 km
A MÁV 1882-ben a Salgótarján-ruttkai vonalon közlekedõ szénszállító vonatok továbbítására a bécsújhelyi Sigl gyárnál négy kapcsolt kerékpárú mozdonyokat rendelt. Ezek a mozdonyok a I V osztályú (441 sorozatú) tervrajzai alapján némileg korszerûsítve készültek. A mozdony teljesítményének növelésére a kazánnyomást 10 bar-ra emel-ték. A IVa osztályú, 420 sorozatú mozdony mind a négy kerékpárja a hosszkazánt támasztja alá. Figyelemreméltó a mozdony nagy hengerátmérõje. A kis sebességû
mozdony a kazánban fejlesztett gõzt csak a viszonylag nagyméretû gõzhengerekben tudta gazdaságosan felhasználni. A hegyipályára készült mozdonyt ellengõzzel is lehetett fékezni. A harminc éven keresztül tehervonatokat továbbító mozdony teljesítoõõképességére jellemzõ, hogy hegyipályán 10%o-es emelkedõn 20 km/h sebességgel 625 t tömegû vonatot továbbított. A mozdonyból, amelyet gyártott még a MÁV Gépgyár és a floridsdorfi mozdonygyár is 1882-1891 között 42 db készült.
421 sorozat 
Hajtókerékátmérõ                   1220 mm
Szélsõ tengelytávolság            4600 mm
Hengerátmérõ                             520 mm
Dugattyú lökethossz                  610 mm
Rostélyfelület                                2,9 m2
Összes fûtõfelület                    168,1m2 
Gõznyomás                                    13 bár
Mozdony szolgálati tömeg        56,1 t
Tapadási tömeg                           56,1 t
Szerkocsi szolgálati tömeg      34 t
Szénkészlet                                   8 t
Vízkészlet                                   12,5 m3
Ütközõk közötti hossz            16430 mm
Legnagyobb sebesség                  40 km/h
A múlt század utolsó évtizedében a hazai ipar és kereskedelem fejlõdése miatt rendkívül megnövekedett a MÁV teherforgalma. A növekedés elsõsorban a budapest-fiumei fõvonalat érintette. A fõvonal 25%oes emelkedésû, számos kissugarú kanyarulattal rendelkezõ pályaszakaszán az 1890-es években a tehervonatokat csak elõfogati- és tolómozdonnyal, vagyis három mozdonnyal tudták továbbítani. Az 1890-es évek közepén igény volt egy olyan hegyipályára készült mozdonyra, amely lehetõvé tette a nagyobb tömegû vonatok továbbítását. Erre a célra építette 1895-ben a MÁV Gépgyár a IVc osztályú, késõbb 421 sorozatú mozdonyokat. A mozdonyok a 25%<^es emelkedésen 220 t tömegû vonatot tudtak vontatni. Két ilyen mozdony (a kettõ közül az egyik tolómozdony volt) 400 t tömegû vonatot továbbított. A mozdonyok teljesítménye kielégítette a vontatási igényeket, de a merev keret- és futómûszerkezetük a pályaíveket deformálta. Ez volt az oka annak, hogy 1896-ban, 35 db IVc osztályú mozdony forgalomba állítása után a továbbiak beszerzésétõl eltekintettek. Ezután a hegyipályákra Mallet-mozdonyokat szereztek be.
510 sorozat

Tengelyelrendezés:               E-h2
Hajtókerék átmérõje:    1524 mm
Rostélyfelület:                      5,9 m2
Összes fûtõfelület:            188 m2
Gõznyomása:                        14 bár
Szolgálati tömege:                   86 t
Szénkészlet:                             18 t
Vízkészlet:                       27,2 m3
Max. sebesség:                   60 km
A MÁV-nak Záhony térségében mintegy 35 km hosszú szélesnyomtávolságú (1524 mm) pályája van. Erre a pá-lyára készültek az átállító- és tolatószolgálatot ellátó, MÁ-VAG gyártmányú 510 sorozatú mozdonyok. Az 1953-ban beszerzett 5 db mozdony azonos kivitelû a MÁVAG által a Szovjetunió számára 1947-tól gyártott E sorozatú mozdonnyal. A mozdonyból 1921 óta a Szovjetunióban mint-egy 14000 db volt üzemben. A MÁVAG az "E" sorozatú mozdonyokat szovjet tervek alapján gyártotta. A mozdonynak 125 m sugarú pályaívbe is befeszülés nélkül kellett beállni. Ezért az 1. és az 5. kerékpárnak 20, illetve 25 mm oldaljátéka, a 2. és a 4. kerékpároknak pedig nyomkarima vékonyítása volt. A mozdony ívbeállását elõsegítette az is, hogy a középsõ, hajtott kerékpár nyomkarima nélkül készült. A zárt vezetõfülkés mozdonyokat ellátták szovjet rendszerû központi kapcsolókészülékkel. (A fénykép a Szovjetunió számára készült, az 510 sorozatú mozdonnyal megegyezõ kivitelû mozdonyt ábrázol.)0 sorozart

520 sorozat
Tengelyelrendezéze:  1'E-h2
Hajtókerék átmérõ:  1400 mm
Rostélyfelülete:           3,9 m2
Összes fûtõfelület:   177 m2
Gõznyomás:                 16 bár
Mozdony szolgálai tömege: 84,5 t
Szerkocsi tömege:          58,7 t
Ütközõk közötti hossz:   22975 mm
Legnagyobb sebessége:   60 km/h
601 sorozat
Tengelyelrendezés:       1'C+C-h4v
Hajtókerék átmérõje:     1440 mm
Rostélyfelület:                       5,2 m2
Összes fûtõfelület:             275 m2
Gõznyomása:                         15 bár
Szolgálati tömege:               109,4 t
Szénkészlet:                              87 t
Vízkészlet:                            23 m3
Max. sebesség:                     60 km
 Az 1910-es évek elején a MÁV egyvágányú, nagyemelkedésû hegyi vonalain, Fiume és Ruttka felé a teherforgalom élénkülése szükségessé tette a tehervonatok tömegének  növelését.   A vontatás gazdaságossági szempontjai megkö-60 km/h vetelték, hogy a vonatokat egy mozdony vontassa és a nehéz pályaszakaszokon egy tolómozdony tólja. A koráb-ban beszerzett, hegyipályára készült mozdonyok teljesít-ménye már nem elégítette ki az igényeket. A MÁV az említett vonalakra a MÁV Gépgyárban megrendelte a 601 sorozatú Mallet-rendszerû mozdonyokat, amelyek közül az elsõt 1914-ben helyezték üzembe. Ez a mozdony építé-sének idején nemcsak a MÁV, hanem Európa legnagyobb szerkocsis gõzmozdonya volt. A kompaund gépezetû mozdony két nagynyomású (kis átmérõfiú") hengere a hátsó fõkeretben ágyazott három kerékpárt, a két kisnyomású (nagy átmérõjû) hengere az elöli forgóvázszerû keretben ágyazott három kerékpárt hajtotta. A mozdony síkpályán 60 km/h sebességgel 1400 t, 25%o-es emelkedésen 15 km/h sebességgel 385t tömegû vontatot továbbított. A mozdonyból 1914-1921 között 60 db készült a MÁV számára.
Forrás: Mezei István, MÁV Vontatójármû album 1868-1993